Ogar (motorower)
Ogar - motorower produkowany w Polsce w latach 80. XX wieku w dwu odmianach: Ogar 200 i Ogar 205. Spis treści
Ogar 200 Producent Romet Premiera 1983 Okres produkcji 1983 - 1990 Miejsce produkcji Polska Polska Bydgoszcz Poprzednik Romet 50 T-1 Następca Ogar 205 Klasa motorower Silnik 49,9 cm3 Jawa 223 Skrzynia biegów 3-biegowa Długość 1850 mm Szerokość 650 mm Wysokość 1050 mm Masa własna 60 kg
Ogar 200 jest dwuosobowym pojazdem wyposażonym w silnik (49,9 cm³) Jawa typ 223 produkcji czechosłowackiej.
Produkcję tego motoroweru Zakłady Rowerowe Romet prowadziły w latach 1983-1990. Konstrukcja została oparta na modelu 50-T3 wyposażonego w silnik produkcji Zakładów Metalowych Dezamet typu 019, którego produkcję wstrzymano.
Wobec dużego popytu w Polsce na motorowery dwuosobowe i braku odpowiedniego polskiego silnika, do produkcji motorowerów dwuosobowych zastosowano silnik Jawa 223. Dostosowano konstrukcję ramy i innych elementów do tego silnika.
Ogar 200 - dane techniczne
* Silnik - dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem * Typ silnika - Jawa 223 * Pojemność - 49,9 cm3 * Moc nominalna - 2 KM przy 4500obr./min * Stopień sprężania - 9,5 * Gaźnik - JIKOV 2917 PSb * Skrzynia biegów - trzybiegowa * Instalacja elektryczna - 6V - 20W * Świeca zapłonowa - F80 Iskra * Masa w stanie suchym - 60 kg * Zużycie paliwa - 3 l/100km * Pojemność zbiornika - 9 l * Prędkość maksymalna - 50 km/h
Ogar 205 Producent Zakłady Rowerowe Predom-Romet Premiera 1986 Okres produkcji 1986 - 1993 Miejsce produkcji Polska Polska Bydgoszcz Poprzednik Ogar 200 Następca Chart 210 Klasa motorower Silnik 49,8 cm3 023 DEZAMET Skrzynia biegów 2-biegowa Wysokość 1000 mm Masa własna 58 kg
Jest to druga wersja motoroweru dwuosobowego powstałego z podzespołów 50 T3 dostosowanych do dwubiegowego silnika Dezamet. Ogar 205 ma zmienioną konstrukcyjnie ramę, dostosowaną do silnika Dezamet, obszerną skrzynkę narzędziową z miejscem na zapasowe akcesoria typu świeca zapłonowa, żarówki itp. W tym modelu wprowadzono zmodernizowaną przednią i tylną lampę z zewnętrznymi przyłączami. Produkcję zakończono w 1993 roku.
Ogar 205 - dane techniczne
* Silnik - dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem * Typ silnika - 023 DEZAMET * Pojemność - 49,8 cm3 * Moc - 1,7KM przy 4800obr./min * Stopień sprężania - 8 * Gaźnik - GM12F1 * Skrzynia biegów - dwubiegowa * Instalacja elektryczna - 6V - 20W * Świeca zapłonowa - F80 Iskra * Masa w stanie suchym - 58 kg * Zużycie paliwa - 2,4 l/100km * Pojemność zbiornika - 9 l * Prędkość maksymalna - 45 km/h
|