Wszystko o motorach i motorowerach
Ogar (motorower)
Ogar - motorower produkowany w Polsce w latach 80. XX wieku w dwu odmianach: Ogar 200 i Ogar 205.
Spis treści
Ogar 200
Producent Romet
Premiera 1983
Okres produkcji 1983 - 1990
Miejsce produkcji Polska Polska Bydgoszcz
Poprzednik Romet 50 T-1
Następca Ogar 205
Klasa motorower
Silnik 49,9 cm3 Jawa 223
Skrzynia biegów 3-biegowa
Długość 1850 mm
Szerokość 650 mm
Wysokość 1050 mm
Masa własna 60 kg
Ogar 200 jest dwuosobowym pojazdem wyposażonym w silnik (49,9 cm³) Jawa typ 223 produkcji czechosłowackiej.
Produkcję tego motoroweru Zakłady Rowerowe Romet prowadziły w latach 1983-1990. Konstrukcja została oparta na modelu 50-T3 wyposażonego w silnik produkcji Zakładów Metalowych Dezamet typu 019, którego produkcję wstrzymano.
Wobec dużego popytu w Polsce na motorowery dwuosobowe i braku odpowiedniego polskiego silnika, do produkcji motorowerów dwuosobowych zastosowano silnik Jawa 223. Dostosowano konstrukcję ramy i innych elementów do tego silnika.
Ogar 200 - dane techniczne
* Silnik - dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem
* Typ silnika - Jawa 223
* Pojemność - 49,9 cm3
* Moc nominalna - 2 KM przy 4500obr./min
* Stopień sprężania - 9,5
* Gaźnik - JIKOV 2917 PSb
* Skrzynia biegów - trzybiegowa
* Instalacja elektryczna - 6V - 20W
* Świeca zapłonowa - F80 Iskra
* Masa w stanie suchym - 60 kg
* Zużycie paliwa - 3 l/100km
* Pojemność zbiornika - 9 l
* Prędkość maksymalna - 50 km/h
Ogar 205
Producent Zakłady Rowerowe Predom-Romet
Premiera 1986
Okres produkcji 1986 - 1993
Miejsce produkcji Polska Polska Bydgoszcz
Poprzednik Ogar 200
Następca Chart 210
Klasa motorower
Silnik 49,8 cm3 023 DEZAMET
Skrzynia biegów 2-biegowa
Wysokość 1000 mm
Masa własna 58 kg
Jest to druga wersja motoroweru dwuosobowego powstałego z podzespołów 50 T3 dostosowanych do dwubiegowego silnika Dezamet. Ogar 205 ma zmienioną konstrukcyjnie ramę, dostosowaną do silnika Dezamet, obszerną skrzynkę narzędziową z miejscem na zapasowe akcesoria typu świeca zapłonowa, żarówki itp. W tym modelu wprowadzono zmodernizowaną przednią i tylną lampę z zewnętrznymi przyłączami. Produkcję zakończono w 1993 roku.
Ogar 205 - dane techniczne
* Silnik - dwusuwowy, jednocylindrowy, chłodzony powietrzem
* Typ silnika - 023 DEZAMET
* Pojemność - 49,8 cm3
* Moc - 1,7KM przy 4800obr./min
* Stopień sprężania - 8
* Gaźnik - GM12F1
* Skrzynia biegów - dwubiegowa
* Instalacja elektryczna - 6V - 20W
* Świeca zapłonowa - F80 Iskra
* Masa w stanie suchym - 58 kg
* Zużycie paliwa - 2,4 l/100km
* Pojemność zbiornika - 9 l
* Prędkość maksymalna - 45 km/h
Offline