Motor Świat

Wszystko o motorach i motorowerach


#1 2008-06-26 20:32:41

OZzi

Fanatyk

Zarejestrowany: 2008-06-23
Posty: 10
Punktów :   

Junak

Motocykl Junak produkowany był w Szczecińskiej Fabryce Motocykli (SFM). Początkowo produkowano tylko jeden model M07, który powoli przeobraził się w M10 i jego wersję ciężarową B20.

Poza modelami wyżej wymienionymi powstało jeszcze kilka mniej znanych, które nie weszły do produkcji, ale warto o nich wspomnieć. Był to Junak sportowy: M07R, M07C, prototypowy: M07/B21, M13 i najbardziej nowoczesny M14 iskra z dwucylindrowym silnikiem i futurystycznym nadwoziem.    
Junakhttp://www.junak.net/images/junak.jpg

     
JunakM10
Foto Junak: Ataman     Do niedawna Junak był traktowany jako zwykły pojazd użytkowy, tylko przez niektórych jako weteran szos, ale teraz już nikt nie powie, że te motocykle to nie motocykle zabytkowe. W pełni zasłużyły sobie na miano motocykli klasycznych. Warto go uszanować i traktować tak jak traktuje się motocykl zabytkowy.

Ten serwis powstał z myślą o osobach posiadających Junaka, lub chcących poznać ten motocykl. Zamieściłem tu historie, stare artykuły, zdjęcia, porady warsztatowe, co nieco dla lubiących wózki boczne i oczywiście galerię ze zdjęciami tak współczesnymi jak i dawnymi (nie tylko Junaka, ale Jawy i innych motocykli).

Celem powstania tej strony jest przedstawienie polskiej produkcji motocykla marki Junak, jego historii, oraz zapoznanie zainteresowanych z jego konstrukcją, a w szczególności popularyzacja tego, jedynego powojennego czterosuwowego motocykla mająca na celu zachowanie http://www.junak.net/images/junakM10.jpgjak największej ilości motocykli w stanie oryginalnym dla przyszłych pokoleń.


Modele

http://www.junak.net/images/pro_01.jpgJunak M07 prototyp


Junak M07 z ciekawym wyposażeniem dodatkowym. Bagażnik z tyłu jest oryginalny torba przyczepne na zbiorniku najprawdopodobniej teżhttp://www.junak.net/images/junm07.jpg ale sakwy tu już na pewno produkt naszych czasów, gaźnik już polski pegaz najprawdopodobniej zamontowany przez właściciela wobec braku amala.

http://www.junak.net/images/m07.58.jpg


Jak do tej pory nie widziałem lepiej zachowanego i bardziej oryginalnego junaka M07. junak ten pochodzi z 1958 roku został wyposażony w Czeski gaźnik JKOV. Prawdę mówiąc pierwszy raz widzę tego typu gaźnik w junaku, wcześniej tylko o tym czytałem i oglądałem w Jawach. Junak ten dotrwał do naszych czasów w całkowicie oryginalnym stanie wszystkie elementy są oryginalne, lakier też (nie mam pewności, co do lusterka). Motocykl ma bardzo mały przebieg (jak na takiego staruszka) 20477 km. Zaintrygowało mnie mocowanie tylniego błotnika gdzieś już takie widziałem, ale myślałem, że ktoś to przerabiał teraz wychodzi, że nawet tylni błotnik był różnie mocowany.
Właścicielem tego unikatu jest Jeremi Talanda.
Dzięki niemu możemy zobaczyć na mojej stronie to zdjęcie.

Kilka fotek szczegółów konstrukcyjnych junaka M07 Jeremiego
na dole tej strony

Silnik -typu so3, z zapłonem iskrowym , czterosuwowy , pionowy, zamocowany sztywno w czterech punktach ramy .średnica cylindra 75 mm, skok tłoka 79 mm. liczba cylindrów 1. pojemność skokowa 349 cm sześciennych .stopień sprężania 6,8. moc maksymalna 12,5 kw (17 km) przy 5500 obr/min. maksymalny moment obrotowy 24,0 nm przy 4000 obr/min. kadłub silnika odlewany ze stopu lekkiego ,dzielony w płaszczyźnie pionowej, wspólny z kadłubem skrzynki przekładniowej. użebrowana głowica ze stopu lekkiego. odprężnik zamocowany w głowicy. wał korbowy kuty, dzielony, podparty na trzech łożyskach wałeczkowych i jednym ślizgowym.(tulejka z brązu) przeciwciężary wykonane ze stali węglowej, czopy ze stali stopowej. czopy wciskane, zabezpieczone nakrętkami. tłok ze stopu lekkiego wyposażony w dwa pierścienie uszczelniające jeden zgarniający. pierścień zgarniający nie posiada sprężynki. korbowód kuty, z wciśniętym w stopę pierścieniem dwurzędowego łożyska wałeczkowego. sworzeń tłokowy osadzony pływająco. rozrząd górnozaworowy, popychaczowy. dwa wałki z krzywkami, napędzane od wałku korbowego poprzez przekładnię zębatą. zawory ustawione, względem siebie, pod kątem 90° .średnica zaworu ssącego 43 mm, zaworu wydechowego 40 mm. otwarcie zaworu ssącego 35° przed gmp, zamknięcie 75° po dmp, otwarcie zaworu wydechowego 85" przed dmp, zamkniecie 45° po :gmp. smarowanie obiegowe, pod ciśnieniem. pompa oleju zębata, podwójna. zbiornik oleju w kadłubie silnika, dookoła komory skrzynki przekładniowej (tzw. sucha miska olejowa). siatkowe filtry oleju, umieszczone w zbiorniku. chłodzenie powietrzem bez wymuszenia. zasilanie: gaźnik poziomy, typu amal 276/ /117/r, o średnicy gardzieli 25,4 mm. filtr powietrza, z wkładem filtrującym z siatki metalowej, umieszczony pod siodłem między puszkami bocznymi. tłumik szmerów ssania. siatkowy filtr paliwa, umieszczony w kranie zbiornika paliwa. instalacja elektryczna - napięcie znamionowe 6 v. biegun dodatni połączony z masą. zapłon z iskrownika, typu m3304 lub ika-zs-3, umocowanego na zewnątrz silnika, z przodu. statyczne ustawienie zapłonu 13° przed gmp. odśrodkowy regulator kąta wyprzedzenia zapłonu o zakresie 24° obrotu wału świeca zapłonowa, z gwintem m14 x 1,25, o wartości cieplnej 225 (wg boscha), prądnica prądu stałego, typu r6 45-din 72417 lub p9a, o mocy 45 w, umieszczona w kadłubie silnika za cylindrem. regulator prądnicy typu rsc/45 6b lub rg9a. akumulator ołowiowy 6 v, o pojemności 14 ah. reflektor, o średnicy układu optycznego 160 mm, ze światłem drogowym, symetrycznym światłem mijania i światłem pozycyjnym. lampa tylna ze światłem pozycyjnym i światłem "stop". sygnał dźwiękowy, typu .bfsk lub pal 6v, umocowany do ramy poniżej zbiornika. układ napędowy - sprzęgło cierne, mokro, czterotarczowe, z okładzinami korkowymi (20 wkładek w tarczy), z centralną śrubową sprężyną dociskową. dźwigniowy mechanizm włączający. napęd z wału korbowego, przenoszony na sprzęgło dwurzędowym łańcuchem rolkowym o wymiarach 3/8" x 15,95 x 6,35 o 86 ogniwach. ślizgowy napinacz łańcucha. przełożenie 2,335 (56/23). skrzynka przekładniowa o czterech przełożeniach. kola zębate stale zazębione. przełożenia na poszczególnych biegach: ib-3,04, iib-1,97, iilb-1,296, ivb-l,0. zmiana biegów dźwignią nożną umieszczoną z lewej strony silnika. przeniesienie napędu na koło tylne jednorzędowym łańcuchem rolkowym, o wymiarach 5/8" x 9,95 x 10-16, o 102 ogniwach. przełożenie 2,40 (48/20). regulacja napięcia łańcucha dwoma napinaczami dwukierunkowymi, umieszczonymi na końcach ramion. wahacza tylnego. układ nośny - rama kołyskowa, zamknięta, podwójna, spawana z. rur stalowych o przekroju eliptycznym. dwa skośno łożyska kulkowe osadzone w główce ramy. zawieszenie koła przedniego na widelcu teleskopowym, ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami hydraulicznymi dwustronnego działania. półki widelca: górna i dolna. skok koła przedniego 146 mm. zawieszenie koła tylnego na wahaczu wleczonym, z dwoma elementami resorującymi, ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami teleskopowymi dwustronnego działania. wahacz spawany z rur stalowych. skok kala tylnego 96 mm. koła jezdne szprychowe, obręcze o wymiarach 1,85x19", wykonane z taśmy stalowej. osie kół przetykowe. ogumienie dętkowe o wymiarach 3.50-19". układ hamulcowy i kierowniczy - hamulce uruchamiane mechanicznie, niezależne, bębnowe. bębny hamulcowe tłoczone z blachy stalowej. średnica wewnętrzna bębnów hamulcowych 200 mm. szerokość okładzin ciernych 25 mm. hamulec ręczny uruchamiany cięgłem bowdena, nożny uruchamiany cięgłem sztywnym (prętem). kierownica z rury stalowej, umocowana do górnej półki widelca, tuż przed osią. uchwyty dźwigni sprzęgła i hamulca ręcznego stanowią całość z kierownicą, dźwignie tłoczone z blachy stalowej. z lewej strony kierownicy zamocowana dźwigienka sterująca odprężnikiem, z prawej dźwignia przepustnicy powietrza. napęd prędkościomierza giętkim wałkiem od koła tylnego. nadwozie płytkie błotniki, tłoczone z blachy stalowej. błotnik przedni zamocowany do ruchomej części widelca. zbiornik paliwa spawany z wytłoczek stalowych, z umocowanym na nim bagażnikiem tłoczonym z blachy stalowej.(na początku były to przerabiane zbiorniki od wuefemki). kran paliwa trójpołożeniowy. siodło kanapowe, dwuosobowe, poduszka wykonana z lateksu, pokrycie ze skóry.(potem góra -skóra boki dermatoid) w środkowej części ramy schowek na akumulator, z jego lewej strony puszka filtra powietrza, z prawej skrzynka narzędziowa. podnóżki kierowcy regulowane, ' pokryte osłonami gumowymi. podnóżki pasażera z osłonami gumowymi, składane do góry. podstawka centralna spawana z rur stalowych, zawieszona na dolnych belkach ramy. podstawka boczna z lewej strony. osłona łańcucha częściowa, z częścią stałą zamocowaną do silnika po prawej stronie motocykla. wymiary rozstaw osi 1425 mm. długość całkowita 2180 m, szerokość 730 mm, wysokość 1020 mm. wznios przedniej części siedzenia 760 mm, tylnej części siedzenia 800 mm. prześwit 170 mm.masy własna motocykla 165 kg. dopusz czalne obciążenie 190 kg. dopuszczalna masa całkowita 355 kg. dopuszczalne obciążenie koła przedniego 125 kg, koła tylnego 230 kg. pojemności zbiornik paliwa 17 dm3 (w tym 3 dm3 rezerwy), układ smarowania sil nika 2.5 dm3, komora sprzęgła 0,5 dm3, skrzynka przekładniowa 0,4-0,4 dm3 dane eksploatacyjne prędkość maksymalna 115 krn/h. zużycie paliwa 3,5-4,0 dm /100 km. najmniejsza średnica zawracania 4,2 m. czas przejazdu 400 m ze startu stojącego 21,2 s. ciśnienie powietrza w ogumieniu koła przedniego 0,14 mpa (1,4 kgm/ /cm2), koła tylnego 0,18 mpa (1,8 kg/cm2).


Przyjaźń jest jak wino.czym starsza tym lepsza.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.modasimowa.pun.pl www.narutofangry.pun.pl www.footballforum.pun.pl www.zmierzch-wampir.pun.pl www.kppoznan09.pun.pl